Verdenspremiere på Audi Q4 e-tron

De to kompakte elektriske SUV’er Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron fører det progressive design fra konceptbilerne videre i serieproduktionen, de kører lokalt uden emissioner, og de er alsidige allroundere til hverdagen. Samtidig viser begge modeller nye dimensioner i kabinen og banebrydende løsninger, når det gælder betjening, visning og assistentsystemer, hvor fx augmented-reality-head-up-displayet forbinder den virtuelle verden og den virkelige verden på en helt ny måde.

Der tilbydes tre forskellige drivlinjevarianter. Spydspidsen er en quattro-model med en maksimal ydelse på 220 kW (299 hk), mens den baghjulstrukne Q4 40 e-tron opnår en rækkevidde på op til 509 km (WLTP). Q4 e-tron kan bestilles fra den 22. april, og de første Q4 e-tron forventes i Danmark i juni 2021, mens Q4 Sportback e-tron først kommer til efteråret. Priserne starter fra 349.990 kr.

Næste skridt i designsproget
Med Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron tager Audi det næste skridt i designsproget for mærkets elektriske modeller: De to kompakte SUV’er viderefører de linjer til serieproduktionen, som konceptbilerne Audi Q4 concept og Audi Q4 Sportback e-tron concept viste i starten af 2019, og de viser markante proportioner, korte overhæng foran, store fælge og kraftfuldt udformede muskler. Alle linjer er udført med største præcision, og hos Audi Q4 Sportback e-tron munder den meget lave, coupéagtige taglinje ud i en udtryksfuldt udformet bagende, hvor spoileren er placeret lavt på den todelte rude. Som det er typisk for Audi, er mærkets progressive design både funktionelt og aerodynamisk: Q4 e-tron opnår en cw-værdi på 0,28, og Sportback har endda blot en luftmodstandsværdi på 0,26.

Som ekstraudstyr fås begge de kompakte elektriske SUV’er med matrix-LED-forlygter, der altid oplyser vejen så kraftigt som muligt uden at blænde andre trafikanter. En verdensnyhed er de digitale lyssignaturer, hvor føreren i betjeningssystemet MMI touch kan vælge mellem fire signaturer af dagskørelyset. På bilens bagende forbindes baglygterne af et lysbånd, og når det gælder lakeringen, kan kunderne vælge mellem otte farver – heriblandt de nye farver Gejserblå og Auroraviolet metallak.

Hverdagsanvendelig e-mobilitet til alle formål
Alsidighed gælder både Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron. Med en længde på 4,59 m byder bilerne på nye pladsdimensioner og overskrider de kendte grænser mellem bilklasserne. Pladsforholdene kan sammenlignes med SUV-modellerne i luksusklassen, og der er ingen midtertunnel i kabinen. En anden fordel, ved at bilen er konstrueret på en dedikeret elbilsplatform (MEB), er den gode benplads ved bagsæderne.

Også bagagerummet overgår de sædvanlige mål i den kompakte klasse med en størrelse som i mellemklassen. I Q4 e-tron er bagagerumsvolumenen på mellem 520 og 1.490 l afhængigt af bagsæderyglænenes placering, mens der i Sportback er en bagagerumsvolumen på mellem 535 og 1.460 l. Begge modeller har en anhængervægt på op til 1.000 kg (med bremser, ved 12 % stigning), og quattro-modellen kan endda trække op til 1.200 kg.

Den lange rækkevidde er endnu en fordel i hverdagen – Q4 e-tron 40 kan køre op til 509 km på en enkelt opladning (WLTP). Med en opladningseffekt på op til 125 kW kan der under ideelle betingelser tankes strøm til ca. 130 km på ca. 10 min., og med myAudi-appen kan kunden styre opladningen og forklimatiseringen via sin smartphone.

Nye tider i kabinen
Kabinen i Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron virker bred og luftig, og instrumentpanelet er orienteret mod føreren som en integreret del af interiøret. Til det sportslige S line interiør fås sædeindtræk med en stor andel af genanvendt polyester – til for- og bagsædeindtrækket er der i alt brugt ca. 26 genbrugte PET-flasker på 1,5 l.

Noget andet helt nyt er rattet med touchflader, som føreren bruger til at styre det digitale kombiinstrument. I forbindelse med MMI og onlinetjenesterne fra Audi connect får man bl.a. den intelligente e-tron ruteplanner til beregning af en optimal rute langs den offentlige opladningsinfrastruktur.

Som ekstraudstyr byder Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron på endnu en innovation – augmented-reality-head-up-display. Det placerer anvisningerne fra visse assistentsystemer og symbolerne fra navigationssystemet over den virkelige verden udenfor i førerens synsfelt. De vises dynamisk i et stort vindue, hvor de ses visuelt svævende i en afstand på ca. 10 m eller mere fra føreren og dermed virker integrerede i omgivelserne.

Læs mere om Q4 e-tron kabinen 

I forbindelse med Premium-Sound får du SONOS med i bilen – et soundsystem, der forbinder livsstil, teknik og design.

Batteri og drivlinje
Udbuddet af drivlinjer til de to kompakte elektriske modeller omfatter to batteristørrelser og tre drivlinjevarianter. Det kompakte batteri til Q4 35 e-tron har en kapacitet på 52 kWh (55 kWh brutto), og i det store batteri til modellerne Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro er kapaciteten 77 kWh (82 kWh brutto). Højvoltsbatteriet er placeret mellem akslerne og bidrager dermed til et lavt tyngdepunkt og en afbalanceret vægtfordeling.

På Q4 35 e-tron og Q4 40 e-tron trækkes bagakslen af en elmotor med en ydelse på henholdsvis 125 kW (170 hk) og 150 kW (204 hk). Topmotoriseringen i Q4 50 e-tron quattro byder på to elmotorer til det elektriske firehjulstræk. De har en samlet maksimal ydelse på 220 kW (299 hk), hvilket rækker til at klare spurten fra 0-100 km/t på 6,2 sek. og en tophastighed, som er elektronisk begrænset til 180 km/t. Af hensyn til effektiviteten aktiveres motoren på forakslen kun, når der er behov for høj ydelse eller bedre vejgreb. Den intelligente rekuperation, som blandt andet anvender data fra navigationssystemet og topografidata, er ligeledes en vigtig faktor for energibesparende kørsel. Varmepumpen anvender restvarmen fra højvoltskomponenterne og den omgivende luft til at klimatisere kabinen. Dermed bidrager den især på længere strækninger markant til en forøgelse af effektiviteten.

Opladning
De to nye elektriske SUV’er fra Audi kan oplades med vekselstrøm (AC) og jævnstrøm (DC) og med forskellig opladningseffekt alt efter batteri. Det kompakte batteri kan oplades med op til 7,4 kW ved AC-opladning og op til 100 kW ved DC-opladning. Det store batteri kan oplades med op til 11 kW ved AC-opladning og op til 125 kW ved DC-opladning.

Audi e-tron Charging Service giver ved hjælp af ét ladekort adgang til ca. 210.000 offentlige ladepunkter i 26 europæiske lande – heraf 4.400 lynopladningspunkter (pr. april 2021). Med Transit-takst betaler kunderne til Q4 e-tron ikke noget abonnement det første år, og de kan frem for alt nyde godt af fordelagtige vilkår i IONITY-lynopladningsnetværket, hvor opladning i Danmark fx koster 2,40 kr./kWh.

Audi Danmark anbefaler desuden, at man bestiller et Clever Unlimited abonnement og samtidig tilkøber en standardinstallation af en Clever ladeboks til kun 2.500 kr. Så er man sikret ubegrænset opladning til en fast månedlig pris.*

Intelligente førerassistentsystemer
Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron er allerede fra fabrikken udstyret med talrige assistentsystemer. Det gælder blandt andet den forudseende effektivitetsassistent, som understøtter en forudseende og forbrugsoptimeret kørestil. Systemerne, der fås som ekstraudstyr, er som mange andre udstyrsfeatures opdelt i pakker. Højdepunktet er den adaptive kørselsassistent, som understøtter føreren ved længde- og tværføringen i hele hastighedsområdet, mens omgivelseskameraerne er en stor hjælp i bytrafikken og ved parkering.

Q4 e-tron leveres med et neutralt CO2-regnskab til kunden
Audi producerer Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron med et neutralt klimaregnskab med undgåelse af, reducering af og udligning af uundgåelige emissioner. Fabrikken i Zwickau anvender grøn strøm, og leverandørerne af battericeller er forpligtet til kun at anvende grøn strøm i produktionen. Emissioner, der ikke kan undgås, udlignes ved hjælp af TÜV-certificerede klimabeskyttelsesprojekter, som opfylder de strenge krav i Gold Standard Foundation.

I alle bilprojekter arbejder Audi sammen med sine leverandører systematisk på at handle ansvarligt. Siden 2017 har koncernen bedømt sine partnere ved hjælp af en selvudviklet bæredygtighedsrating med henblik på at sikre en ressourcebesparende produktion og overholdelse af sociale standarder.

Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron i Danmark
Audi Q4 e-tron kan opleves hos de danske Audi forhandlere i juni 2021. Der åbnes dog allerede for bestillinger i Danmark fra den 22. april, og bestiller man som en af de første, får man leveret sin Q4 e-tron allerede i juni. Audi Q4 Sportback e-tron kan først bestilles i løbet af sommeren og lander i Danmark til efteråret. Prisen på Q4 e-tron starter fra 349.990 kr.

Listepriser Q4 e-tron Q4 e-tron Attitude
35 e-tron (125 kW, 55/52 kWh) 349.990 kr.        364.990 kr.
40 e-tron (150 kW, 82/77 kWh) 384.990 kr.        399.990 kr.
50 e-tron quattro (220 kW, 82/77 kWh)        459.990 kr.


Privatleasingpriser Førstegangs-ydelse Månedlig ydelse
Q4 Attitude 35 e-tron inkl. metallak 25.000 kr. 4.995 kr.
Q4 Attitude 40 e-tron inkl. metallak 25.000 kr. 5.495 kr.
Q4 Attitude 50 e-tron quattro inkl. metallak 25.000 kr. 6.395 kr.

Læs mere om privatleasingbetingelser

Inkluderet i både listepriser og privatleasingpriser er et service- og reparationsabonnement i 3 år/45.000 km.

Q4 e-tron på audi.dk 
Q4 Sportback e-tron på audi.dk 
Video: Q4 e-tron pladsforhold og interiør (02:55) 
Video: Q4 e-tron Augmented Reality Head-Up-Display
Q4 e-tron pressekit 

Tekniske data

Q4 35 e-tron

Q4 40 e-tron

Q4 50 e-tron quattro

Ydelse

125 kW

150 kW

220 kW

Drejningsmoment

310 Nm

310 Nm

460* Nm

0-100 km/t

9 sek.

8,5 sek.

6,2 sek.

Tophastighed

160 km/t

160 km/t

180 km/t

Batterikapacitet, brutto/netto

55/52 kWh

82/77 kWh

82/77 kWh

Rækkevidde, WLTP

334 km

509 km

481** km

Strømforbrug, WLTP

17,5 kWh/
100 km

17,7 kWh/
100km

18,3** kWh/
100 km

Ladeevne, AC/DC

7,2 kW /
100 kW

11 kW /
125 kW

11 kW /
125 kW

Ladetid, AC (0-100 %)

7 t 30 min.

7 t 30 min.

7 t 30 min.

Ladetid, DC (5-80 %)

38 min.

38 min.

38 min.

Der tages forbehold for fejl og ændringer.

*Abonnement udbydes af Clever A/S uafhængigt af Skandinavisk Motor Co. 14 dages fortrydelsesret. Forudsætter BSbetaling. Læs mere: www.clever.dk/vilkaar.
Clever Unlimited: 749 kr./md. Installation af ladeboks: 2.500 kr. (prisen gælder kun ved køb af fabriksny Audi elbil hos autoriserede Audi-forhandlere i Danmark), dog kan ekstraomk. forekomme, fx ved behov for grave- eller stilladsarbejde mv. Mindstepris i bindingsper. (6 md.): 6.994 kr. inkl. lån af ladeboks på privatadresse (DK). Hvert kvartal tilbagebetales et beløb for den mængde strøm, som er brugt til opladning v/ ladeboksen efter fastsat takst, se www.clever.dk/tilbagebetaling.
Clever Unlimited Network: 625 kr./md. Mindstepris i bindingsperioden (6 md.): 3.750 kr.
**Foreløbige angivelser


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk